Deze week wil ik het graag hebben over het ontsluiten van informatie uit systemen waar een gemiddelde gebruiker moeilijk bijkomt, zoals een REST API. Eerst wil ik zo'n typische situatie schetsen. Het is dus een iets langere blog geworden dan je normaal van mij gewend bent. Je mag natuurlijk ook meteen door naar de oplossing: klik dan op Lees Meer. Je kent het wel, er worden meerdere systemen in een bedrijf gebruikt. Je ziet door de bomen het bos niet meer welke informatie je van welk systeem kan gebruiken en hoe je dat kan helpen in je bedrijfsdoelstellingen. Laat staan dat er een overzicht is hoe die verschillende systemen samen te brengen zijn zodat je de informatie uit de ene kan combineren met de info van de andere. Nogal een uitdaging. Een veelvoorkomende reactie is dat gebruik blijft hangen bij makkelijk toegankelijke systemenen en bronnen (Excel-bestanden!). Iedere tool of systeem heeft ook wel een scherm met standaard rapportage van cijfers. Stel dat je het bedrijf meer wilt gaan sturen op data. Dan heb je met losse, een-dimensionale, platte cijfers niet voldoende inzichten en mogelijkheden om te werken aan je sales, marketing, operatie of klantretentie. Een van de mogelijke issues is dat de data 'opgesloten' zit in een REST API. Je kunt dan in de frontend van het systeem wat losse gegevens opzoeken en een ontwikkelaar kan queries draaien op de data in de REST API. Maar het opschalen naar inzichten delen met een grotere groep gebruikers (collega's) is een uitdaging. Zo'n dergelijke case kom ik vaker tegen en ik merk dat hier de vraaggestuurde en iteratieve aanpak zeer goed werkt. Hoe kun je dus snel en betrouwbaar inzichten halen uit een tool of systeem met een REST API? Doel: de data uit de REST API benutten om de organisatie slimmer te maken in het maken van keuzes, bedienen van klanten, het plannen van sales, budget forecasting, etc. Uiteindelijk ook het combineren met andere data bronnen om geavanceerde analyses zoals segment analyses te maken en data science toe te passen, door het data platform met meer data te voeden. Oplossing:
De oplossing is de data oppakken uit de API die je nodig hebt. Deze data kan ontsloten worden in een dashboard, waar je standaard de KPI's ziet die relevant voor jou en je klanten zijn. Daarnaast kun je ook verder inzoomen en analyseren naar mogelijke oorzaken en achtergronden en trends in die cijfers. Met Tableau is het bijvoorbeeld mogelijk een Web Data Connector te gebruiken om de data uit de REST API op te halen. Hiermee programmeer je welke data je op welke manier te zien krijgt. Bepaal welke informatie je als eerste wilt gaan gebruiken om impact te hebben op de organisatie. Haal dit op uit de API en test de data kwaliteit. Laat vervolgens de eerste resultaten zien, hiermee bereik je impact maar ook meteen feedback over de volgende iteraties die nodig zijn. Wellicht neemt dat een andere koers dan je zelf had bedacht, interessant! Zo bouw je aan goede inzichten die moeten bijdragen aan een beter bedrijfsresultaat, in welk opzicht en vanuit welke invalshoek dan ook (klant, marketing, voorraad, forecasting, etc.). Vergeet niet om collega's in staat te stellen om zelf met de data aan de slag te gaan. Dit kan het begin zijn van een self-service data-driven organisatie. Succes!
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
AuthorJan Brooijmans, data analist, consultant & owner FocusFWD. Categories
Alles
|